måndag 20 juli 2009

Mitt i en djurpark

Vi har ju just köpt en sommarstuga vid havet och vi har verkligen trivts där, men nu har naturen börjat vända sej mot oss.



Torsdag morgon när jag släpte ut hundarna så hördes ett förfärligt skri från skogen. En jätte stor fågel kommer utflygande och landar, slår sina vingar i marken precis bredvid Vanda. Som tur var var det en Trana och inte en havsörn (som vi sett en bit ifrån sommarstugan) och som tur missade den Vanda. Tranan försvarade säkert sina ungar som hon hade i skogen.

Vi har ju sedan tidigare ett par svanar med sin unga som brukar simma på vid stranden, men dom väser bara lite om man kommer för nära. Sen har jag sett bisamråtta, möss, råtta ekorrar en massa olika sjöfåglar och ugglor när jag suttit på verandan.



Men i fredags när jag skulle gå till stranden så trampade jag nästan på en huggorm. Jag sprang upp till villan och tog ut hundarna ur hagen (gjord av bara galler) och praktiskt taget slängde in dem i stugan. Efter det skulle jag gå och kika på ormen men hittade den inte längre.

På kvällen när Timo kom så gick vi på promenad med hundarna och på promenaden såg vi harar. Vi pratade om hur vi har stugan mitt i en djurpark och att det är bara vildsvin varg och björn som saknas.

När vi kom tillbaka till stugan så stod det älgar på vägen. Vi hade glömt att nämna älgar :)

Jag hade köpt ett par stolar och ett bord till verandan som jag började skruva ihop redan på dagen, men saknade en mejsel. När Timo kom på kvällen så fortsatte jag att skruva ihop bordet. Höll säkert på i ca 10 minuter när jag behövde en annan mejsel och började leta efter den. Jag lyfte på kartongen som bordet varit i och under den fanns en till huggorm (mindre än den jag såg på dan). Där hade jag varit i över 10 minuter en halv meter från ormen, jag rysar när jag tänker på det. Den ormen bor nu i en myrstack.



Imorgon skall vi bygga en ordentlig hage åt hundarna (en utan galler som har ordentliga bräden nertill och det blir att kolla bra före damerna får gå på sin simtur.





Vi träffade även på ett par grodor som skrämde livet av Timo när han skulle på dasset på kvällen :)



Ja-a vi lär inte behöva gå på zoo de närmaste åren.

1 kommentar:

Greta & Nilla sa...

Oj så mycket djur ni har vid stugan. Det är nog bäst ni stänger in hundarna ordentligt. Greta hälsar att ni måste vara rädda om Wilda.